IC-R Trade, s.r.o.

Novela zákona č. 56/2001

NOVELA ZÁKONA č. 56/2001 – ZÁSADNÍ ZMĚNY REGISTRACE VOZIDEL PO 1.1.2015

V lednu 2015 vstoupila v platnost novela zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Zahrnuje řadu změn, mimo jiné došlo ke zjednodušení administrativy spojené s převodem vozidla. Dále měl zákon umožnit získání registrační značky na přání a rovněž stanovit větší dohled nad STK. Tyto části však byly odloženy až na leden 2016.

Pro vlastníky vozidel je téměř nejdůležitější zjednodušení převodu vozidla mezi subjekty. Dosud bylo nezbytné, zajistit odhlášení z původního vlastníka a teprve následně jeho přihlášení dle sídla či bydliště budoucího provozovatele. V případě převodu mezi kraji, bylo nutné navštívit dva registry. Vyplnit žádosti a provést jednotlivé úkony odděleně, tj. danou věc řešil, jak prodávají, tak kupující nebo bylo možné někoho zplnomocnit. V praxi to vedlo k tomu, že celá řada vozidel zůstala v tzv. polopřevodu bez jakékoliv sankce. To se změnilo. Novela se řídí pravidlem „třikrát jedna“ – jeden registr vozidel, jedna žádost a tím pádem jeden úkon. Záleží přitom na prodávajícím a kupujícím, jak se domluví. Buď mohou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého nebo mohou oba zmocnit třetí osobu. K zápisu změny vlastníka nebo provozovatele vozidla a k vydání nových dokladů následně dojde na jednom úřadě na základě jedné žádosti. K převodu vozidla na registru vozidel musí dojít do 10 pracovních dní od převodu vlastnického práva. Tímto se zcela ruší tzv. odhlášení vozidla. Již nebudou existovat vozidla v polopřevodu, neboť ve stejný okamžik bude vozidlo i přihlášeno. Nově je možné provést daný úkon v zastoupení pouze na základě ověřené plné moce.

Veškeré další změny (např. změna barvy) musí být na registru vozidel zapsány do 10 pracovních dní ode dne jejich vzniku a to pod hrozbou značných finančních sankcí.

Nově se mění pojmy dočasné vyřazení v tzv.„vyřazení silničního vozidla z provozu“ a trvalé vyřazení bude označeno jako „zánik silničního vozidla“. Z toho vyplývají dvě zásadní změny. Vozidla uložená v depozitu (dočasně vyřazena) ke dni 1. 1. 2015 budou označena jako vozidla „vyřazená z provozu“. Cílem tohoto kroku je očistit registr vozidel od neexistujících vozidel, kterých je dle odhadů tisíce. Toto „vyřazení“ se týká vozidel, která jsou v depozitu uložena déle než dosud možných 18 po sobě jdoucích měsíců. Tato vozidla budou zcela vyřazena jako zaniklá, pokud jejich majitel neoznámí do konce roku 2015, místo a účel využití vozidla. Pokud tak neučiní, toto vozidlo již nebude možné provozovat, dojde administrativně k jeho „zániku“.

Tato změna se týká i výše uvedených vozidel v tzv. polopřevodu. Majitelé těchto vozidel musí přepis dokončit do 31. 6. 2015, jinak dojde k jejich zániku. Jak je uvedeno výše, novelou dochází k přepisu v jednom dni na jednom pracovišti. Otázkou zůstává, jak s tímto naloží prodejci vozidel. Běžnou praxí je, že vozidla na sebe nepřihlašují a do okamžiku prodeje je drží právě ve zmiňovaném polopřevodu.

Dále trvá-li vyřazení silničního vozidla z provozu déle než 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, je jeho vlastník povinen bez zbytečného odkladu po uplynutí této lhůty oznámit registru vozidel adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěno a účel jeho využití opět pod hrozbou sankce.

Bylo-li silniční vozidlo odcizeno, požádá vlastník silničního vozidla o jeho vyřazení z provozu bez zbytečného odkladu poté, co se o odcizení silničního vozidla dozvěděl. K žádosti pak přiloží policejní protokol.

Velkou novinkou je i vyřazení z důvodu nesjednání nového povinného ručení. Pokud zanikne povinné ručení k vozidlu, je jeho majitel povinen sjednat nové a to nejpozději do 14 dní. V případě, že tak neučiní, registr vozidel vozidlo vyřadí. Týká se to i vozidel před platností této novely. Řada majitelů vozidel, tak může po lednu 2015 očekávat výzvu k odevzdání značek na úřad.

Trvalé vyřazení vozidla z registru silničních vozidel bez předložení protokolu o ekologické likvidaci

Výše uvedená novinka se stala pro řadu majitelů již neexistujících vozidel novou šancí, jak se jich trvale zbavit. Dosud to bylo možné pouze na základě protokolu o ekologické likvidaci. Pokud do konce roku u daných vozidel nebude prokázáno místo a účel jejich užití dojde k jejich zániku.

Vysoké sankce

SANKCE 50 TIS. KČ U PŘESTUPKŮ, KTERÉ NELZE ŘEŠIT V BLOKOVÉM ŘÍZENÍ

Provoz vozidla nezapsaného v registru silničních vozidel
Nedojde v rozporu se zákonem k zápisu vlastníka silničního vozidla (v blokovém řízení sankce 5 tis.)
Nedojde v rozporu se zákonem k zápisu změny jiného údaje v registru silničního vozidla
Špatné zabezpečení vyřazeného silničního vozidlo, které tak ohrožuje životní prostředí.
Nedojde k oznámení místa a účelu využití vyřazeného vozidla, předložení ORV a registrační značky registru
Nedojde k zápisu zániku silničního vozidla
Provoz technicky nezpůsobilého vozidla (v blokovém řízení sankce 5 tis.)
Provoz vozidla nezapsaného v českém či zahraničním registru
Provoz vozidla, na kterém není umístěna registrační značka způsobem umožňujícím jeho identifikaci
SANKCE 5 MIL. KČ

Provoz vozidla, jehož identifikační údaje nejsou v souladu s údaji v registru silničních vozidel či doklady k vozidlu
Hlavní změny:

1. JEDNODUŠŠÍ PŘEVOD VOZIDLA: RUŠÍ SE POJEM „ODHLÁŠENÍ (TZV. POLOPŘEVOD) A NÁSLEDNÉ PŘIHLÁŠENÍ“. VŠE BUDE REALIZOVÁNO NARÁZ NA ZÁKLADĚ ZÁSADY „TŘIKRÁT JEDNA“ – JEDEN REGISTR VOZIDEL, JEDNA ŽÁDOST A JEDEN ÚKON – V REGISTRAČNÍM MÍSTĚ POSLEDNÍHO PROVOZOVATELE.

2. PLNÁ MOC V PŘÍPADĚ ZASTUPOVÁNÍ: ÚŘEDNĚ OVĚŘENÝ PODPIS ZMOCNITELE.

3. VYŘAZENÍ Z PROVOZU

Nahrazuje dosud užívaný pojem „dočasné vyřazení vozidla“ (depozit).
Po 12 po sobě jdoucích měsících musí vlastník oznámit úřadu umístění a využití vozidla pod sankcí 50 tis. Kč (týká se vozidel dočasně vyřazených k 1. 7. 2013).
O vyřazení může požádat vlastník, nebo to vykoná sám obecní úřad, pokud skončilo povinné ručení a do 14 dnů nebyla uzavřena nová pojistná smlouva.
Vlastník vozidla musí zajistit, aby po dobu vyřazení z registru vozidlo neohrožovalo bezpečnost provozu a nebylo umístěno na veřejně přístupné komunikaci.
Po dobu vyřazení nesmí z vozidla zmizet karoserie s vyznačeným identifikačním číslem a motor.
Do této kategorie spadají odcizená vozidla.

4. ZÁNIK VOZIDLA

Nahrazuje pojem „trvalé vyřazení vozidla“.
Vozidlo již nelze znovu přihlásit.
Podmínkou je ekologická likvidace nebo úplné zničení (např. živelná pohroma), kde není co sešrotovat. Rozebrání jako důvod k zániku není možné uvést.
Vozidlo po 1. 1. 2015 zanikne i po vyřazení z provozu v délce větší než 18 měsíců (týká se vozidel dočasně vyřazených k datu 30. 6. 2013) bez nahlášení místa a způsobu jeho užívání do konce roku 2015.
Vozidlo v polopřevodu zaniká k 31. 6. 2015, pokud jeho majitel nedokončí do tohoto data registraci.
5. SANKCE: ZA NENAHLÁŠENÍ ZMĚN VE STANOVENÉ LHŮTĚ, PROVOZ TECHNICKY NEZPŮSOBILÉHO VOZIDLA APOD. AŽ DO VÝŠE 50 TIS. KČ.

6. POPLATKY: MĚNÍ SE VÝŠE NĚKTERÝCH SPRÁVNÍCH POPLATKŮ.

Vyřazení vozidla z provozu: 200 Kč
Ukončení leasingu: 800 Kč
Trvalý vývoz: 450 Kč
7. LHŮTA 10 DNÍ: V TÉTO LHŮTĚ MUSÍ BÝT VEŠKERÉ ZMĚNY OZNÁMENY REGISTRU VOZIDEL POD TÍHOU VYSOKÉ SANKCE

8. EVIDENČNÍ PROHLÍDKA: NE STARŠÍ NEŽ 14 DNÍ

9. RUŠÍ SE TRVALE MANIPULAČNÍ REGISTRAČNÍ ZNAČKA

10. RUŠÍ SE ČISTOPIS VELKÉHO TECHNICKÉHO PRŮKAZU (KAŽDÉ VOZIDLO BUDE MUSET BÝT REGISTROVÁNO).

10. TECHNICKÁ ZPŮSOBILOST VOZIDEL DOVEZENÝCH Z ČLENSKÝCH STÁTŮ SE NESCHVALUJE (PŘEBÍRÁ SE STÁVAJÍCÍ SCHVÁLENÍ).

10. PŘI PŘEVODU VOZIDEL REGISTROVANÝCH V ČR SE NEVYŽADUJE PLATNÁ TECHNICKÁ PROHLÍDKA.